28 april, 2002 - Posthoornkerk, Amsterdam


CONCERT XXXII
Previous Concert       Next Concert


presenteert





One, Two or Three

     Samuel Vriezen, piano
     Kristina Fuchs, stem


Jubelpark:
     Bas Geerts
     Gerben Bisschop






Programma



J. S. Bach - Prelude en Fuga in bes (10')
George Gershwin - Prelude nr. 2 (4')
Dante Oei - Blues (2')
Samuel Vriezen - Toccata I (10')

     Gelieve tussen deze stukken niet te applaudiseren!

Elisabeth Currie - You (8')
(tekst van Amanda Nazario)

pauze


Morton Feldman - Only (1')

Margriet Hoenderdos - Mei 2001 (8')
'Schets voor een Improvisatie'

Christian Wolff - For One, Two or Three People(16')

Jubelpark - Maandag(30' of meer)






Dit concert is mogelijk gemaakt mede dankzij financiele ondersteuning door het Amsterdams Fonds voor de Kunst.









Toelichtingen




Dante Oei - Blues voor piano solo (2002)
     voor Samuel

Deze korte Blues is gebaseerd op de naam Hans van Sweeden (bekend van de film 'Hans het leven voor de dood' van Louis van Gasteren) (H (=B in het Duits) A ... eS ... A ... eS ... E E D E ...). Hij pleegde zelfmoord. Er komt een vervolg, gebaseerd op de naam Pimm Jal de la Parra (1966-2002).
     - Dante Oei



Samuel Vriezen - Toccata I voor piano (2000)

Hoe schrijft men Toccata nr. 1. Men neme 216 cellen en vulle deze met motiefjes. De rangschikking van de motiefjes in de cellen vormt een soort overlappend netwerk. De motiefjes zijn zelf nogal arbitrair en hun precieze volgorde wordt door toeval bepaald. Men groepere de motiefjes in reeksen van uiteenlopende lengte. Dit worden dan de frasen. Laat de motiefjes binnen elke frase zich met elkaar vermengen tot een papje. Gebruik hiertoe herhalingen en verwevingen, smaak naar smaak toevoegen. Wat ontstaat is een merkwaardige cocktail van uiteenlopende, maar altijd eenstemmige texturen, met een instabiele half-samenhangende, half-loshangende structuur, een soort concatenatie van grillige volzinnen die elk uit tien romans tegelijk zijn geplukt.
     - Samuel Vriezen

Weet je dat het qua structuur erg nachtegalig is? Korte, door stiltes onderbroken strofen die steeds gebaseerd zijn op een serie motieven/trillers die meestal aan herhaling onderhevig zijn, en dan met grote dynamische verschillen, en gekke register-uitschieters. Zo zingt een nachtegaal.
     - Martijn Voorvelt



Christian Wolff - For One, Two or Three People

There are ten parts, one to a page. A performance can be made of any number of them, repeating none, or of any one, repeated no more than ten times.
Each part, or page, is a score, and each player should have his copy of it.
Play all that is notated on a page, in any convenient sequence, not repeating anything; except in IX, where any of the events can be played or omitted any number of times.
Black notes are variously short, up to about one second. With stems as sixteenth notes they are very short. White notes are of any length, sometimes determined by the requirements of coordination.
A diagonal line towards a note = play that note directly after a preceding one. A diagonal line away from a note = that note must be followed directly by another.
A vertical line down from a note = play simultaneously with the next sound (both attack and release).
     - Christian Wolff, fragmenten van de speelaanwijzingen








NOTA BENE

Concert XXXIII 'Het Zephyr Kwartet Strijkt Terug' zal niet plaatsvinden in de Posthoornkerk maar in de VONDELKERK met nieuwe werken van Benedict Weisser en Ruediger Meyer en oude werken van Martijn Voorvelt, Gijsbrecht Roy», Emily Doolittle en Rocco Havelaar. Vondelkerk, 12 mei 2002 om 20:30



home page / concerten by number / artists / tot en met / catalogue / email