24 januari, 1998 - Posthoornkerk, Amsterdam


CONCERT I
Previous Concert       Next Concert


Program



aanvang 20.21

D. Andrew Stewart - Inleiding (1997)
     Joep Gerrits, trumpet
     Daniel Nösig, trumpet
     Daniel Ploeger, trombone
     Mattias Arvehein, bass trombone

Rocco Havelaar - De vlakte die ik zag - viator (1995)
     J. Marc Reichow, Erard vleugel

Dante Boon - Bukowski-liederen I-VI (1996)
I. no help for that
II. January
III. our laughter is muted by their agony
IV. 16-bit Intel 8088 chip
V. the miracle is the shortest time
VI. it's ours
     Ans Koomen, mezzosopraan/piano

Kristoffer Zegers - Singularity II (1997)

D. Andrew Stewart - Egregious Quiddity (1997)
I lettre
II seul
III tendresse
IV souvenir
V vouloir-saisir
     Sonsoles Alonso, Piano

Rocco Havelaar - Octet (1991)
     Annelies den Outer, fluit
     Karin Wildschut, klarinet
     Rob Hagen, vibrafoon
     Danielle Riegel, harp
     Riko Fubada, klavecimbel
     Toon Vandervorst, piano
     Cas vd Horst, altviool
     Lies Schrier, cello
     Richard Sims, dirigent


Pauze


Rocco Havelaar - Atemzuge eines Sommertags (1996)
     Lydia P. Forbes, viool
     Baard Andersen, viool
     Elisabeth Smalt, altviool
     John Addison, cello

Dante Boon - Saxophoonsukken I-V (1996)
     Lucas van Helsdingen, saxophoon

Samuel Vriezen - Liedjes over Dieren (1997)
Schaap I (Christian Morgenstern)
Koe I (Kurt Schwitters)
Vogel I (Maarten Biesheuvel)
     Ans Koomen, sopraan/piano

Rocco Havelaar - Lemming
     Karin Wildschut, klarinet
     Elisabeth Smalt, altviool
     Yvonne vd Pol, altviool
     Martine Boelen, accordeon
     Pia Pertinaho, contrabas


Het lag in de oorspronkelijke bedoeling om dit concert om 20.00 te laten
beginnen, sommigen van U zullen misschien zelfs nog 19.30 in het hoofd
hebben gehad. Vanwege communicatiefouten zijn we echter gedwongen pas om
20.30 te beginnen. Aan diegenen onder U voor wie onze fouten overlast
veroorzaken bieden wij onze verontschuldigingen aan.

Dit programma werd mogelijk gemaakt dankzij financiele ondersteuning van het
Anjer Fonds Amsterdam.

Het concert wordt opgenomen door de concertzender.












Program Notes



Rocco Havelaar - De vlakte die ik zag - Viator (1995)

Dit stuk ben ik speciaal voor Erard-vleugel gaan schrijven omdat de
instrumenten van deze bouwer een aantal eigenschappen hebben die ze voor
mijn muziek zeer geschikt maakt, zoals een grotere helderheid die de
harmonische kleuren van de muziek sterk doet uitkomen en de zogeheten
'registerkwaliteit' die het totale klankbeeld zeer contrastrijk maakt.
Verder is er ook een glasheldere articulatie mogelijk, zodat muzikale
teksturen die op de meeste moderne instrumenten tot een grauwe brij zouden
leiden, op een Erard hun helderheid, harmonische kleur, en daarmee ook hun
zeggingskracht behouden.
Het stuk is een nogal fors stuk geworden en refereert daardoor, maar ook
door het muzikale materiaal, en uiteraard door de keuze voor het instrument
aan de 19e-eeuwse pianosolo-literatuur: Het is een soort symphonie voor
piano geworden.
Ik heb voor het maken van dit stuk veel steun gekregen van Frits Janmaat
in wiens restauratieatelier ik vaak gebruik heb kunnen maken van
Erard-vleugels. Ook voor dit concert heeft hij een Erard beschikbaar gesteld.




Dante Boon - Bukowski-liederen I-VI (1996)

De teksten van liederen I tot en met IV en VI zijn afkomstig uit 'You Get So
Alone at Times That It Just Makes Sense', 1986; lied V is uit 'War All the
Time', 1984.

I. no help for that


there is a place in the heart that
will never be filled

a space

and even during the
best moments
and
the greatest
times

we will know it

we will know it
more than
ever

there is a place in the heart that
will never be filled

and

we will wait
and
wait

in that
space.


II. January


here
you see this
hand

here you see this
sky
this
bridge

hear this
sound

the agony of the
elephant

the nightmare of the
midget

while
caged parrots
sit in a
flourish of
color

while pieces of
people
fall over the
edge
like pebbles
like
rocks

nuthouses screaming in
pain

as the royalty of the
world is
photographed
say
on horseback
or
say
watching a procession
in their
honor

as
the junkies junk
as the alkies drink
as the whores whore
as the killers kill

the albatross blinks its
eyes

the weather stays
mostly
the same.


III. our laughter is muted by their agony


as the child crosses the street as deep sea divers
dive as the painters paint-
the good fight against terrible odds is the vin-
dication and the glory of the swallow rises toward
the moon-
it is so dark now with the sadness of
people
they were tricked, they were taught to expect the
ultimate when nothing is
promised
now young girls weep alone in small rooms
old men angrily swing their canes at
visions as
ladies comb their hair as
ants search for survival
history surrounds us
and our lives
slink away
in
shame.


IV. 16-bit Intel 8088 chip


with an Apple Macintosh
you can't run Radio Check programs
in its disk drive.
nor can a Commodore 64
drive read a file
you have created on an
IBM Personal Computer.
both Kaypro and Osborne computers use
the CB/M operating system
but can't read each others
handwriting
for they format(write
on) disks in different
ways.
the Tandy 2000 runs MS-DOS but
can't use most programs produced for
the IBM Personal Computer
unless certain
bits and bytes are
altered
but the wind still blows over
savannah
and in the Spring
the turkey buzzard strots and
flounces before his
hens.



V. the miracle is the shortest time


you know
it was very good
it was
better than
anything

it was like
something
we could
pick up
hold
look at
and then laugh
about.

we were on the
moon
we were in the
god damned moon,
we had it

we were in the garden
we were in the
endless pit

never such a place
as that

it was deep
and
it was light
and
it was high

it got so near
to insanity
we laughed so
hard

your laughter
and
mine

I remember when
your eyes
said love
loudly

now
as these walls
so quietly
shift.



VI. its ours


there is always that space there
just before they get to us
that space
that fine relaxer
the breeder
while say
dropping on a bed
thinking of nothing
or say
pouring a glass of water from the
spigot
while entrance by
nothing

that
gentle pure
space

its worth

centuries of
existence

say

just to scratch your neck
while looking out the window at
a bare branch

that space
there
before they get to us

ensures
that
when they do
they won't
get it all

ever.



Kristoffer Zegers - Singularity II (1997)

Singularity II is een elecktronisch gebaseerd op trage microtonale glisandi
met vrouwenstemmen.


D. Andrew Stewart - Egregious Quiddity (????)

I lettre
II seul
III tendresse
IV souvenir
V vouloir-saisir

To have an experience in life that touches you so profoundly, and then
to discover its realness, truthful essence - is to affirm love in life. I
am attempting to capture, to encapsulate, the egregious quiddity of emotion
in the life experience. The titles for each miniature are drawn from
A Lover's Discourse , by Roland Barthes.


Rocco Havelaar - Octet (1991)

Het Octet bestaat uit drie delen die alle attacca op elkaar aansluiten. In
het eerste deel worden langzaam alle tonen van de chromatische toonladder
een voor een, in stijgende volgorde, verkend. In het 2e deel worden nog eens
alle 12 tonen gebracht, maar nu in de vorm van 3 langzaam gebroken
accoorden, met een dalende tendens. Vervolgens begint met de inzet van de
fluit een geleidelijke stijging tot aan een climax. De harp legt de
verbinding naar het deel, een kort 'coda' waarin de tonen van de
chromatische ladder dalend worden gebracht, als spiegelbeeld van het eerste
deel. Het tonenmateriaal wordt als het ware weer opgevouwen.
In dit stuk heb ik geprobeerd door het spaarzame gebruik van toonmateriaal
een verscherpte concentratie op te roepen, zodat het weinige dat klinkt, zo
intens mogelijk wordt beleefd. De bezetting is zeer rijk aan klankkleuren en
dit heb ik geprobeerd uit te buiten door veel gebruik te maken van het
doorgeven van tonen aan andere instrumenten, zodat klankkleur een
belangrijke rol gaat spelen naast toonmateriaal.


Rocco Havelaar - Atemzuge eines Sommertags (1996)

Het uitgangspunt van dit stuk waren de eerste drie accoorden. Het eerste
deel is een onderzoek naar een persoonlijke harmonie, hoeveel er te zeggen
is met alleen maar accoorden. Het tweede deel is voornamelijk melodisch van
aard. De naam van het stuk heb ik aan een boek ontleend van een schrijver
die zeer belangrijk voor mij is: Het is een hoofdstuktitel uit 'Der Mann
ohne Eigenschaften' van Robert Musil.

Dante Boon - Saxophoonstukken I-V (1996)


Samuel Vriezen - Liedjes over Dieren (1997)

Deze drie liedjes zijn ontstaan op een duistere decemberdag, als excuus om
geen strijkkwartet te hoeven schrijven. Ik wil ze graag uitbouwen tot een
alles & iedereen omvattende cyclus met dieren-cantatas, dieren-madrigalen,
dieren-operas, missen, symphonien, kwartetten, etc. Zo zal ik binnenkort
'Koe II', vijfstemmig madrigaal componeren. Als iemand leuke tekstsuggesties
heeft voor andere delen uit de cyclus hoor ik ze graag aan.

In Koe I begeleidt de sopraan zichzelf op de piano: dit idee heb ik op
schaamteloze wijze van Dante Boon gejat, staat in de traditie van Boon's
liedzettingen.


Schaap I (Christian Morgenstern)

Das Mondschaf

Das Mondschaf steht am weiter Flur.
Es harrt und harrt der großen Schur.
Das Mondschaf.

Das Mondschaf rupft sich einen Halm
und geht dann heim auf seine Alm.
Das Mondschaf.

Das Mondschaf spricht zu sich im Traum:
>>Ich bin des Weltalls dunkler Raum.<<
Das Mondschaf.

Das Mondschaf liegt am Morgen tot.
Sein Leib ist Weiß, die Sonn ist Rot.
Das Mondschaf.


Koe I (Kurt Schwitters)

Die Küh

Die Küh ist immer muh,
sie mümmelt immerzu.


Vogel I (Maarten Biesheuvel)

Over bergen, over dalen
vliegt een vogel, groot en klein
die moet alles daar betalen
omdat daar geen mensen zijn.



Rocco Havelaar - Lemming (1995)

Dit stuk werd voor het hex-ensemble geschreven. De titel verwijst naar een
verhaal van Marten Toonder over Lemmingen, beestjes die zich om onbekende
reden eens in de zoveel tijd massaal in zee storten (Dit is overigens geen
fictief gegeven). Dit wil niet zeggen dat het hier om een zwaarwichtig stuk
gaat: het is een stuk dat ergens naartoe beweegt totdat het ophoudt.










Concerten I / IV

Concerten I / IV is een initiatief van Joanna Baillie, Dante Boon, Emily
Doolittle, Rocco Havelaar, Rozalie Hirs, Cynthie de Jong, Ketty Nez, Ric
Sims, D. Andrew Stewart, Martijn Voorvelt, Samuel Vriezen, Renske Vrolijk,
Mark Williams, Kristoffer Zegers.



Concert II zal worden gespeeld op 7 maart, en zal onder andere de volgende
onderdelen bevatten:

Cynthie de Jong - nieuw werk

Dante Boon - Bukowski-Liederen VII/XII, uitgevoerd door Ans Koomen

Dante Boon - Saxophoonstukken VI/X, uitgevoerd door Lucas van Helsdingen

Samuel Vriezen - 'Vertellingen' voor piano, vibrafoon, harmonium, hobo,
basclarinet, fluit

Martijn Voorvelt - 'Raging, Building' & 'Splits', uitgevoerd door Daniel
Rowland (viool) en Bernd Brackman (Piano)

Renske Vrolijk - Kokon, uitgevoerd door Dante Boon (Piano)

Mark Williams - Piano Sonata



Als U op de hoogte gehouden wilt worden van de Concerten, kunt U naam en
adres achterlaten bij Samuel Vriezen of hem bereiken op 020 3640437



home page / concerten by number / artists / tot en met / catalogue / email